'De fem år' burde stadig vises på DR1

film de fem aarPå trods af et ukritisk helteportræt af den danske modstandsbevægelse, er ældgammel dokumentar om besættelsestiden et vigtigt historisk dokument fuld af unikke optagelser.

4stjernerTitel: De Fem År. Instruktør: Theodor Christensen, Per B. Holst, Børge Høst, Sten Jørgensen, Søren Melson, Helge Robbert. Varighed: 98 minutter. Premiere: 4. april 1955. Frit tilgængelig og gratis for alle danskere på Filmstriben.dk.

“Viljen til frihed er stærkest.”

Sådan slutter fortællerstemmen den gamle dokumentar om de fem år, hvor Danmark var besat, og dermed også legenden om den heltemodige modstandsbevægelse, der var skyld i befrielsen.

Men lad os være ærlige. Hvor meget vi end elsker den historie, at Flammen, Citronen, Hvidstengruppen, Bopa og de øvrige modstandsfolk jog de tyske nazister ud af Danmark og hjalp jøderne over sundet - med befolkningens fulde opbakning - er vi efterhånden kommet dertil, at vi godt kan lægge den myte i graven. Et aktuelt eksempel er Anders Refns succes 'De forbandede År', der nuancerer danskernes forhold til tyskerne i landet. Danskere samarbejder, forelsker sig og kæmper på tysk side mod Sovjetunionen.

'De Fem År' er instrueret af den berømte filminstruktør og modstandsmand Theodor Christensen og bestilt af Danmarks Frihedsråd, der koordinerede modstandsgrupperne. Dertil sat sammen af to tidligere propagandafilm, nemlig 'Det gælder din Frihed' og 'Danmark i Lænker'.

Filmen skal ses i det lys. Så når jeg alligevel vælger at rose en dansk klassiker, er det fordi, vi kan se med fingre gennem helteportttet, indtage den øvrige almene viden om besættelsen fra 1940 til 1945 og slupre de unikke sort-hvid-videooptagelser fra krigen i os. Den består faktisk ikke af andet, mens den berømte speaker Gunnar “Nu” Hansen guider os igennem begivenhederne. Videooptagelserne er fra danske, tyske og engelske arkiver, og det er ikke småting, vi får at se. Faldskærmudkastninger, politiske møder, udsultede personer, tanks i de københavnske gader og et forsamlingsforbud - kun fem måtte forsamle sig. En undtagelsestilstand vi kender netop nu - blot med 10 personer.

Filmen gennemgår kronologisk de fem år fra 1940 til 1945. Vi får ved hjælp af et Europakort overblik over slagene og magtbalancerne. Vi ser besættelsen af Danmark og om samarbejdet med tyskerne. Om da danskerne ikke ville stå på mål til mere. Vi ser optagelserne af oprøret. Optagelser af stikkerne. Englændernes bombning af Shellhuset i København. Og endelig befrielsen. Undervejs er der flere fede facts: På Hitlers fødselsdag blev en jernbane saboteret hvert 4. minut. Nazisterne afholdt Folketingsvalg i håb om folkelig opbakning. De fik kun to procent af stemmerne.

Den slags gør, at vi tilgiver det enøjede syn på modstandskampen. Og når jeg ser filmen, kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke på, om sabotagen måske gjorde ondt værre? Skabte mere død end liv? Havde det reddet vigtige liv ikke selv at gå til modangreb? Nok ikke for vores selvfølelse og måske andre nationernes velvilje. 'De Fem År' er og forbliver et vigtigt historisk dokument, der giver indsigt i dengang, Adolf Hitler og hans håndlangere forsøgte at indtage Danmark.

NYHEDSBREV

NORDHAVN AVIS

Mail: kontakt(at)nordhavn-avis.dk┃Telefon: 31 15 30 40 ┃CVR 29253315 ┃c/o Bydelsaviserne, Arne Jacobsens Allé 15, DK 2300 S.