Bedre forhold for lystbåde i Kronløbet

lynetteholm sejlads simulation 9Nyt design af Lynetteholm kan betyde, at havneindløbet bliver mere sikket at bruge for mindre både.

Lynetteholmen skal beskytte København imod oversvømmelser ved storm og ekstremt højvande, og derfor skal der etableres en port i Kronløbet ud for Nordhavn, så havnen kan lukkes helt af.
I dag passerer de mindre både gennem Lynetteløbet, og sejlerfolket har indtil nu været nervøse for at skulle sejle gennem Kronløbet sammen med Oslofærgen og de store krydstogtskibe.

By & Havn har med hjælp fra FORCE Technologys maritime specialister analyseret forskellige konstruktioner af det nye havneløb på nordsiden af Lynetteholm. Ved hjælp af en simulator har sejlerne kunnet 'sejle' en båd gennem løbet, for at se og mærke hvordan båden opfører sig. 

Men tidligere i år blev Lynetteholmprojektet ændret, så nordkysten af Lynetteholm anlægges med en stensætning i stedet for spunsvægge. Og det giver bedre forhold for de små både, viser nye analyser og simoutaor-sejladser hos FORCE.

"Med spuns-konstruktionen var der virkeligt svære forhold for lystbåde, men stenkonstruktionen giver betydeligt roligere forhold. Det er stadig ikke super behageligt inderst inde i tragten, men der er helt klart sket en markant forbedring," siger Ingeborg Stenbæk Madsen, som er udviklingskonsulent i Dansk Sejlunion, og har deltaget i den nye runde af sejladser i simulatoren. 

Simulationerne er udført i et samarbejde med Dansk Sejlunion, Københavns Kommune, Søfartsstyrelsen, DFDS, DanPilot og sejlklubber fra Københavnsområdet.

NORDHAVN AVIS • C/O BYDELSAVISERNEARNE JACOBSENS ALLE 15,1.DK 2310 ORESTAD
TEL: +45 31153040MAIL: KONTAKT(AT)NORDHAVN-AVIS.DK