Kovending: Alligevel biler og parkering til Tunnelfabrikken

tunnelfabrikken aerial view moldTunnelfabrikken skal alligevel ikke være bilfri. Projektet får mere end 400 p-pladser. Og måske seniorboliger. Lokalplanforsalg sendes nu i høring.

Et solidt flertal i Teknik- og Miljøudvalget har 11. oktober ændret lokalplanen for det kommende oplevelses- og kulturcenter Tunnelfabrikken i Nordhavn, hvor der også bygges 1.000 ungdomsboliger. Planen om at gøre området bilfrit er droppet, og der skal nu placeres 400 parkeringspladser et eller andet sted derude. 

Oprindeligt var det meningen at nøjes med nogle få p-pladser til handicapbiler og varelevering. Trafikken skulle foregå med cykel og metro. Det havde et overraskende flertal bestående af Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet, SF og DF besluttet. 

tunnelfabrikken lokplan 2LÆS OGSÅ: Kommunen står fast: Ingen biler ud til Tunnelfabrikken

Men 11. oktober sprang de  Radikale, SF og DF fra aftalen. Forinden havde både By & Havn og udviklingsselskabet for Tunnelfabrikken afgivet høringssvar, hvor de bad om at få biler og parkeringspladser i området.  Argumentet var bl.a., at der i hvert fald frem til 2030 vil være over halvanden kilometer til nærmeste metrostation.

Ønske om seniorboliger
Fire partier har desuden fået indføjet et forslag om at der også skal være plads til seniorboliger ved Tunnelfabrikken. Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har afgivet en såkaldt protokolbemærkning, hvor de foreslår at cirka 60 af boligerne skal være seniorbofællesskaber.  Et ønske, som bl.a. Østerbro Lokaludvalg tidligere har fremsat. 

”Partierne finder, at Tunnelfabrikken bliver et levende område med masser af aktiviteter. Det vil ligge stationsnært og tæt på grønne områder - Nordhavnstippen. Det vil være et oplagt sted for aktive ældre at bo. Partierne ønsker derfor, at der bygges to seniorbofællesskaber med i alt op til 60 boliger i området. Det kræver selvfølgelig, at der kan etableres to grupper af interesserede seniorer. Hvis ikke, konverteres boliger til kollegier eller ungdomsboliger,” står der i bemærkningen. 

 

Plads til metro

Udvalget besluttede også at flytte byggefeltet for boligerne en smule: 20 meter mod syd. Årsagen er, at metroen om nogle år skal forlænges ud på Nordhavn. Den præcise linjeføring er ikke besluttet endnu, men metroen kan evt. komme for tæt på byggefeltet, og behøver  lidt mere plads. 

Når lokalplanen er justeret, vil den blive sendt i offentlig høring. Derefter kan alle borgere sende deres høringssvar på kommunens 'Bliv Hørt'-side.

bæredygtighed, tunnelfabrikken, ungdomsboliger, parkering

NORDHAVN AVIS • C/O BYDELSAVISERNEARNE JACOBSENS ALLE 15,1.DK 2310 ORESTAD
TEL: +45 31153040MAIL: KONTAKT(AT)NORDHAVN-AVIS.DK