Borgmester tog roret: Havnebussen indviet

havnebus snoreklip 8Havnebus linie 991/992 afgik i torsdags fra Orientkaj Station for første gang - med Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen ved roret på noget af turen.

Det var en festdag for Nordhavn, da den elektriske havnebus lagde fra kaj torsdag eftermiddag, og gled ud gennem Orientbassinet. Bussen var fyldt med nysgerrige passagerer, bl.a. Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) og Børne- og Ungdomsborgmester Jakob Næsager (K).

Havnebussen har været fire år undervejs, og er blevet forsinket flere gange. Men nu kan man endelig komme nemt og hurtigt til Refshaleøen, Holmen, Operaen, Nyhavn, Christianshavn, Islands Brygge og Sydhavn ad vandvejen. Og tilbage igen. Havnebussen sejler hver halve time på hverdage fra kl. 07.00 til 18.00 og derefter der to afgange frem til kl 20.00. I weekender og på helligdage går der omkring 40-45 minutter mellem afgangene, og bussen sejler mellem kl. 10.00 og 20.00.

havnebus sofie kaptajn 4Sammen med ad. direktør for Movia, Dorthe Nøhr, klippede Sophie Hæstorp Andersen snoren over til den første havnebus ved Orientkaj, og få minutter senere gled den lydløse elbåd ud gennem Orientbassinet. Sophie Hæstorp blev kaldt op til 'broen' hvor kaptajn Jørgen Emil Kristensen overlod styrepulten til overborgmesteren. Hun fik en kort introduktion til skærme og styrepind, og fortsatte derefter styringen ud i Københavns Havn.

"Det er fantastisk at vi nu kan binde byen sammen fra Syd- til Nordhavn. Det er bare så vigtgt at have den kollektive trafik på plads, når vi bygger nye bydele. Det kan godt være at den ikke får så mange passagerer i de første år. Men Nordhavn bliver jo større og større, så trafikken skal nok komme. Tænk bare på metroen til Vestamager. Der var ikke mange passagerer i starten, men metroen var med til at Ørestad blev udbygget," sagde Sophie Hæstorp efter at hendes tjans som kaptajn var overstået. Havnebussen var nemlig nået til første stop - Refshaleøen - efter 14 minutter.

Kaptajn Jørgen Emil Kristensen er fra Vestjylland, men har sejlet havnebusser i 10 år. Og han er glad for de nye eldrevne havnebusser.
"Her er jo helt stille på skibet. De gamle skibe larmede meget mere," siger Jørgen Emil, som heller ikke har 'lade-angst'. Der er masser af strøm til en hel dag på de seks batteriblokke.

"Det afhænger selvfælgelig af, hvordan du sejler. Men hvis der endelig skulle være brug for at 'sjat-lade' så har vi tre ladestandere på turen," fortæller han.

havnebus L1030331Nede i passagersalonen sad Jakob Næsager og nød udsigten gennem de store panoramavinduer. Det var De Konservative på rådhuset, som 2018 stillede forslag om at udvide havnebusserne med flere busser og stationer. Projektet løb ind i forsinkelser og fordyrelser, og på vejen måtte man droppe et planlagt stoppested ved Langelinie. men nu sejler havnebussen endelig:
"Dengang som nu mener vi, at det er vigtigt at få minde biltrafik i København, og derfor skal de have tilbudt gode cykelforbindelser og kollektiv trafik af høj kvalitet. Havnebussen her gør begge dele. Du kan komme på tværs af byen på en ny måde, og du kan have din cykel med," sagde Jakob Næsager.

I alt sejler havnebussen nu omkring ni kilometer frem og tilbage mellem Teglholmen i Syd og Orientkaj i nord. På turen er der nu 12 stoppesteder, og varigheden er 78 minutter. Movia har indsat syv eldrevne havnebusser i havnen.

Det er planen at anlægge endnu et stop på Langelinie, når kajen er blevet renoveret og der der fundet penge til stationen.

havnebus L1030335

havnebus fartplan 991Havnebus 991 sejler FRA Orientkaj, mens havnebus 992 sejler TIL Orientkaj. Her er fartplanen for 991.


 

 

orientkaj, havnebus

NORDHAVN AVIS • C/O BYDELSAVISERNEARNE JACOBSENS ALLE 15,1.DK 2310 ORESTAD
TEL: +45 31153040MAIL: KONTAKT(AT)NORDHAVN-AVIS.DK