Så blev der sat strøm til færgerne

landstroem dfds 0023Officiel åbning af landstrømsanlæg hos DFDS. Nu venter alle på at der kan sættes strøm til Oceankaj og Langelinie.

Havneselskabet CMP havde dækket op med det store kaffemågestel i et partytelt, da der tirsdag 26. oktober var indvielse af det nye landstrømsanlæg ved DFDS-færgelejet på Dampfærgevej. Der var taler af Overborgmester Lars Weiss (S), Executive Vice President Peder Gellert Pedersen fra DFDS og CEO Barbara Scheel Agersnap fra CMP. Bagefter gik de omkring 100 deltagere i ceremonien hen til færgen 'Pearl Seways'. En ny og blå, fjernbetjent kran løftede et tykt rødt kabel ind ad en luge, hvor en sømand halede det indenbords og tilsluttede det skibet. Folk klappede.

Anlægget skal forsyne Oslo-færgerne med strøm når de ligger til kaj i København. Det vil gøre det muligt for DFDS’ færger 'Crown Seaways' og 'Pearl Seaways' at slukke for deres generatorer når de er i havn, og reducere udslippene af luftforurenende stoffer og partikler.

Landstrømmen er etableret i et samarbejde mellem CMP (Copenhagen Malmø Port) og DFDS. DFDS har siden 2019 brugt landstrøm på sine skibe i Oslo havn. Arbejdet er udført af det svenske entreprenørfirma Actemium og COWI som teknisk rådgiver. Actemium har etableret et såkaldt OPS-anlæg (Onshore Power Supply). Firmaet har tidligere etableret 16 OPS-anlæg i Norden.

Landstrømsanlægget ved DFDS-kajerne er det første landstrømsanlæg i København. Men der mangler fortsat landstrøm til krydstogtskibene både ved Langeline og Oceankaj. Københavns Kommune og By & Havn er klar med et projekt for landstrøm til begge steder. Men det kræver nogle lovændringer, som endnu ikke er behandlet i Folketinget. Det er nemlig ikke muligt i dag for en kommune, at gå ind med penge til sådan et projekt. Og det ønsker Københavns Kommune at gøre. Lovændringen er med i regeringens lovkatalog, men udsat til foråret 2022
"Vi anser landstrøm til de øvrige kajer som et meget vigtigt projekt. Og vi er helt klar til at gå i gang med de forberedende arbejder," sagde Barbara Scheel Agersnap fra CMP til Nordhan Avis.
Det forventes at man i 2024 vil kunne forsyne krydstogtskibene med landstrøm.
"Netop nu er vi ved at finde rådgivere til arbejdet", sagde By & Havns adm. direktør Anne Skovbro.

CMP, DFDS, bæredygtighed

NORDHAVN AVIS • C/O BYDELSAVISERNEARNE JACOBSENS ALLE 15,1.DK 2310 ORESTAD
TEL: +45 31153040MAIL: KONTAKT(AT)NORDHAVN-AVIS.DK